25.8.06

Ara que tinc un telescopi, per on començo?

Amb el telescopi instal·lat sobre la muntura equatorial, perfectament anivellat i equilibrat, aixeco el cap i miro el firmament: em trobo perdut. Entre els milers d’estrelles, distingeixo alguns asterismes; però cap constel·lació.
El punt d’observació està situat en una terrassa orientada al sud. A l’est, la il·luminació de les ciutats i pobles de la costa només em permet distingir tres o quatre estrelles. Al sud-est, puc distingir-ne més.
Segons la carta estel·lar que utilitzo, una deu ser Antares, que és l’astre més brillant de la constel·lació de l’Escorpí. Intento localitzar-la amb el buscador del telescopi, però no l'encerto.
Després de diversos assajos, veig aparèixer en el camp de visió un puntet més brillant de color taronja. Miro pel telescopi i veig el mateix puntet amb la mateixa tonalitat taronja. No pot ser. Tanta història per veure el mateix que veig a ull nu.
A la dreta d’Antares hi ha una estrella més brillant. Hi dirigeixo el telescopi. És Júpiter amb els seus quatre satèl·lits majors: Ió i Europa a l’esquerra del planeta, Gaminedes i Cal·listo a la dreta, més allunyats. Es distingeixen les bandes de l’atmosfera joviana.
Altres intents per localitzar estrelles i objectes del cel profund acaben en fracassos. El buscador 6x30 amb retícula en creu redueix massa el cap de visió i jo sóc massa inexpert. En dies successius vaig afinant la punteria, de manera que dos mesos després de la primera observació puc localitzar uns quants astres amb certa facilitat. Tanmateix, trobo a faltar una eina de cerca que no em redueixi el cap de visió. Intentaré provar un cercador Telrad o Starbeam.